نکات ترجمه انگلیسی

برای فارسی زبانان

نکات ترجمه انگلیسی

برای فارسی زبانان

ترجمه چینی

زبان چینی (汉语) یا زبان های چینی مجموعه ای از زبان ها هستند که در کشور چین (و بخش های دیگری از شرق آسیا) مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت مجموعه زبان های چینی در حدی است که بتوان هر یک از آنها را زبانی جداگانه دانست، با این حال معمولا به آنها به عنوان شکل های متفاوتی از یک زبان مشترک اشاره می شود. برای ساده سازی ارتبط در کل چین مدتهاست که زبان چینی ماندارین (官話) با لهجه شهر پکن به عنوان زبان استاندارد شناخته شده است. چینی ماندارین زبان مادری بیش از 70% از جمعیت چین است و تقریبا تمام مردم چین می توانند به این زبان صحبت کنند.

پس زمانی که در موردترجمه چینی صحبت می کنیم منظور ترجمه زبان چینی ماندارین یا چینی استاندارد است. به زبان چینی ساده شده، چینی ساده (简化字) می گویند.  خط چینی بر خلاف تمام خط های رایج در اروپا و غرب و مرکز آسیا یک خط اندیشه نگار (Ideogram) است. این بدان معناست که کلمات در این خط هجی نمی شوند بلکه به صورت یک مفهوم با یک یا ترکیبی از علائم نشان داده می شوند. گذشته از تفاوت در خط، زبان چینی یک زبان زبان نواخت‌بر (tonal) است. به این معنا که نحوه ادا یک واژه و نحوه تغییر تن صدا در طول گفتن واژه میتواند بر روی معنای آن تاثیر بگذارد.

ترجمه چینی

ارزش روابط تجاری ایران و چین به  بیش از ده میلیارد دلار در سال از طریق پروژه‌ مختلف در زمینه پتروشیمی، کارخانه فولاد، کارخانه آلومنیوم و راه‌سازی و غیره می رسد.  برقراری روابط تجاری و در کنار آن روابط تکنولوژیک در چند سال اخیر ایران با چین که در آینده نیز توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد، اهمیت وجود افرادی در داخل ایران  که شناخت کاملی از کشوری که در حال تجارت و انتقال تکنولوژی و اجرای پروژه‌ها با آن‌ها است، داشته باشند را مشخص میکند. بنابراین یادگیری زبان چینی برای ایرانیان به یک اولویت تبدیل ‌شده است

برخی اصطلاحات کاربردی زبان چینی

Nǐ hǎo.

سلام

Nǐ hǎo ma?

حال شما چطوره؟

Hěn hǎo, xièxie.

خوبم، ممنون.

Nǐ jiào shénme míngzi?

اسم شما چیه؟

Wǒ jiào ______

اسم من _____ است.

از آشنایی با شما خوشبختم.

Qǐng

لطفا

Xièxiè

ممنون

Zàijiàn

خداحافظ

Bāi-bāi

خداحاظ (دوستانه)

Wǒ bú huì jiáng zhōngwén.

من نمی توانم چینی صحبت کنم.

Nǐ huì shuō Yīngyǔ ma?

آیا شما می توانید انگلیسی صحبت کنید؟

Wǒ tīng bù dǒng.

من متوجه نمی شوم! (موقع شنیدن چیزی)

Wǒ kàn bù dǒng.

متوجه نمی شوم! (موقع خواندن چیزی)
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.